"Joustavaa, nopeaa ja saavutettavaa" - Kirfer arvostaa Ferromekin koneistuspalveluita
Uusikaarlepyyläinen Kirfer, entiseltä nimeltään Norcar Automation, on erikoistunut teollisuuden räätälöityihin automaatioratkaisuihin. Yritys suunnittelee, rakentaa ja ohjelmoi muun muassa robotteja ja kuljetinjärjestelmiä asiakkaan toiveiden mukaisesti. Yli 40 vuoden kokemuksellaan se on yksi Suomen vanhimmista automaatioyrityksistä.
Yritys on käyttänyt Ferromekin koneistuspalveluita yli 20 vuoden ajan. Ferromek toimittaa sorvatut ja jyrsityt osat, jotka kuuluvat usein robottityökaluun eli "käteen", jolla robotti tarttuu tuotteisiin, selittää Kirferin projektipäällikkö ja suunnittelija Krister Mannil.
– Käsi on tärkein osa, ja se räätälöidään aina asiakkaan tuotteeseen sopivaksi. Usein kyse on jyrsitystä yksityiskohdasta, joka toimii sormena. Koska toimitamme pääasiassa erikoissuunniteltuja järjestelmiä, tilaamamme sarjat ovat yleensä melko pieniä, mutta se ei ole koskaan ollut ongelma Ferromekille.
"Ferromek ymmärtää tuotteitamme"
Ferromek pystyy tarjoamaan nopeita toimituksia tarvittaessa lyhyelläkin varoitusajalla. Tämä on erityisen tärkeää erikoistuotteita valmistavalle yritykselle, joka toimii jatkuvassa aikapaineessa. Laitteen testauksessa saattaa ilmetä äkillinenkin tarve uusille koneenosille, Mannil kertoo.
– Ferromek ymmärtää tuotteitamme ja sen, miksi toimitusten on oltava nopeita. He ovat hyvin joustavia: jos ilmoitan sähköpostitse asialla olevan kiire, reagoivat he nopeasti. Meille tärkeintä ei ole halvin hinta siinä vaiheessa, kun kone seisoo tyhjän panttina, vaan se, että saamme uuden osan mahdollisimman nopeasti.
Toimittajan helppo tavoitettavuus on tärkeää Kirferille, ja myös siinä suhteessa Ferromek vastaa odotuksiin:
– Mitä tulee vastausaikaan, Ferromek on yksi parhaista yhteistyökumppaneistani koneistuspuolella.
Läheisyys toimittajaan tarjoaa monia etuja
Mannil antaa sekä asiakaspalvelulle että tuotteiden laadulle hyvän arvosanan. Jokaisen tilauksen jälkeen tulee tilausvahvistus toimituspäivineen, ja laskut ovat aina oikein. Ferromek ottaa myös vastuun silloin, kun Kirferillä on huomautettavaa. Kaikki tekevät virheitä joskus, Mannil toteaa, mutta tärkeintä on tapa, jolla reklamaatio käsitellään.
– Tällaisissa tilanteissa soitamme viasta, ja he tekevät kaikkensa saadakseen reklamaation hoidettua mahdollisimman pian. Yleensä saamme uudet osat kahdessa päivässä. He hoitavat myös jälkimarkkinoinnin hyvin. Kyllä huomaa, että he pyrkivät jatkuvasti parantamaan toimintaansa toimittajana.
Mannil mainitsee lopuksi, että läheisyys toimittajaan tarjoaa enemmänkin etuja kuin vain lyhyet toimitusajat.
– Haluamme tukea paikallisia toimittajia, ja totta kai on mukavaa puhua omaa äidinkieltään. Lyhyemmät kuljetusmatkat hyödyttävät myös ympäristöä.
Kuva: Kirfer