Background image
News
”Silloin pitää takoa, kun rauta on kuumaa” – Ferromekin perheyritys täyttää 40 vuotta
7.9.2021

”Silloin pitää takoa, kun rauta on kuumaa” – Ferromekin perheyritys täyttää 40 vuotta

Perheyritys alusta alkaen

Metallipajan toiminta alkoi vuonna 1981 pienessä mittakaavassa Bernhard Åkerlundin vanhempien maatilalla, kun vanha kanala muutettiin vastaperustetun yrityksen työpajaksi. Alihankintatoimeksiantojen lisääntyessä 1990-luvun alussa yritykselle avautui mahdollisuus laajentaa CNC-sorvaukseen, joka oli tuolloin harvinaisempaa Suomessa. Yrityksen toisen perustamiskumppanin vetäytyessä sivuun Bernhard jatkoi yksin yrityksen pyörittämistä.

– Olimme kaksi metallityöntekijää, jotka halusivat kokeilla yrittäjyyttä. Minulle on aina ollut tärkeää, että voin itse päättää työstäni ja ajastani, joten yrittäjäksi ryhtyminen tuntui luonnolliselta valinnalta, Bernhard toteaa.

Yritys on siitä lähtien ollut Åkerlundin perheen omistuksessa, ja aluksi Bernhard hoiti liiketoimintaa isänsä avustuksella. Bernhardin sisarenpojasta tuli yrityksen ensimmäinen työntekijä vuonna 1995, ja lapsuudestaan lähtien kuvioissa on ollut mukana myös Bernhardin oma poika, nykyinen toimitusjohtaja, Kim Åkerlund. Kimin opintojen päätyttyä yritys jaettiin vuonna 2004 kahdeksi yhtiöksi, Ab Ferromek Oy:ksi, johon Kim liittyi osakkaaksi, ja entiseksi Kb Ferromek Ky:ksi, joka muutettiin kiinteistöyhtiöksi.

– Kim on kasvanut yrittäjyyteen. Hän touhusi mukana jo pikkupoikana, ruuvaili ja auttoi myös maatilan töissä, joihin itselläni ei riittänyt aikaa, kun yritys vei kaiken ajan. Toimitusjohtajan rooli sopii hänelle kuin nenä päähän ja olen tietysti enemmän kuin iloinen siitä, että hänellä on ollut kiinnostusta olla mukana yritystoiminnassa, Bernhard kertoo.

– Pomon poikana minulla ei kuitenkaan aina ollut nuorena niin helppoa, koska minun oletettiin osaavan kaiken ilman apua, Kim naurahtaa ja toteaa, että ajan myötä tietämys ja kokemus ovat tietenkin myös lisääntyneet.

Ferromek historia 3

Ferromek historiaa

Onnistunut kasvustrategia – ja itsepintaisuus – toivat Suomen Vahvimman -sertifikaatin

Toimeksiantojen lisääntyessä tilat kävivät nopeasti pieniksi. Ensimmäinen oma halli rakennettiin vuonna 2000 valtatie 8:n varrella sijaitsevalle uudelle teollisuusalueelle, missä yritys toimii edelleen. Tätä hallia on laajennettu vuosien varrella kolmesti, ja viime vuonna yritys osti naapuritontilta hallin, joka kunnostettiin uudeksi, nykyaikaiseksi hitsaushallliksi, joka oli heti valmis vastaanottamaan asiakkaiden tilauksia. Vuonna 2017, samana vuonna, kun Kim siirtyi toimitusjohtajaksi, yritys osti Mesmecin CNC-liiketoiminnan Kokkolasta. Vuosien varrella on tehty suuria investointeja, ja jatkuva parantaminen on osa jokapäiväistä toimintaa, jotta yritys voi jatkossakin tarjota kustannustehokkaita palveluja.

Painopisteenä on ollut yrityksen kehittäminen ja omat intressit on siirretty taka-alalle. Bernhardin tahtia ei ole kuitenkaan saanut hidastumaan edes syöpädiagnoosin saaminen.

– Yritys oli juuri tuolloin päässyt kunnolla vauhtiin, eikä minulla ollut aikaa ajatella sairautta vaan keskityin täysillä työntekoon, joka sillä hetkellä koitui jossain määrin pelastuksekseni. Itsepintaisuus ja sinnikkyys ovat vieneet meitä eteenpäin alusta asti. Koskaan ei saa antaa periksi, vaikka elämässä tulee eteen vaikeitakin hetkiä.

Hyvänä todisteena siitä, että kova työ tuottaa tulosta, on Suomen Vahvimmat -sertifikaatti, joka yrityksellä on ollut vuodesta 2007 lähtien. Suomen Asiakastiedon myöntämä sertifikaatti on osoitus yrityksen hyvästä luottokelpoisuudesta ja taloudellisesta vakaudesta. Vuonna 2017 Ferromek valittiin myös Vuoden yritykseksi Kruunupyyssä.

Yrityksen toiminta on ISO 9001 -sertifioitu vuodesta 2014 ja ympäristösertifioitu ISO 14001 -standardin mukaisesti vuodesta 2015 lähtien. Investoinnit laatuun ja toimitusvarmuuteen ovat edesauttaneet menestyksen saavuttamisessa, Kim selittää.

– Olemme tarkkoja laadusta ja mukaudumme joustavasti asiakkaiden toiveisiin tuotteiden ja toimitusaikojen suhteen. Tavoitteenamme on saada aina päivän työt valmiiksi ennen kotiinlähtöä. Nopea palvelu on huomattu ja olemmekin saaneet tästä asiakkailta paljon hyvää palautetta.

Johtajuudella on tärkeä merkitys työntekijöiden tyytyväisyyden ja sitoutumisen ylläpitämisessä

Ferromek hlokunta

Henkilöstö on olennainen osa liiketoimintaa, ja viimeisten 20 vuoden aikana yrityksen työntekijöiden lukumäärä on kasvanut tasaisesti kourallisesta noin 35 työntekijään. Hyvä johtajuus, huolellinen työhön perehdytys sekä selkeät työrutiinit ja menettelyohjeet ovat avain sitoutuneeseen ja uskolliseen henkilökuntaan.

– Henkilöstön vaihtuvuus ja sairauspoissaolojen määrä on vähäinen – yksi yrityksen ensimmäisistä työntekijöistä on meillä edelleen töissä. Työntekijät arvostavat erityisesti joustavan työajan mahdollisuutta, mikä erottaa meidät muista alan yrityksistä.

Bernhard tietää lisäksi, että Kimin johtamistapa on yksi syy henkilöstön työhyvinvointiin.

– Kim kuuntelee heitä, tekee tarvittavia parannuksia työn sujuvoittamiseksi ja on kiinnostunut siitä, mitä heidän elämässään tapahtuu myös työn ulkopuolella. Hän ymmärtää, ettei kukaan pysty antamaan itsestään täyttä 100 % joka päivä.

Lisää työntekijöitä tarvitaan, mutta kilpailu osaavasta henkilöstöstä on kovaa. Ferromek etsii ensisijaisesti ammattitaitoisia ihmisiä, jotka ovat omatoimisia ja joilla on halua kehittyä ja oppia lisää. On tärkeää, että työntekijät ymmärtävät ja toimivat yrityksen arvojen ja asiakkaille annettujen lupausten mukaisesti, Kim korostaa.

– Kun henkilöstö voi hyvin, minäkin voin hyvin – ja sama pätee myös asiakastyytyväisyyteen. Työ on palkitsevaa silloin, kun meillä on hyvä tilauskanta, mikä tarkoittaa sitä, että asiakkaat luottavat meihin ja saavutamme asettamamme tavoitteet korkean laadun ja toimitusvarmuuden suhteen.

Toimiva konsepti – asiakkaat arvostavat monipuolisia palveluja

Ferromekin konsepti sisältää kaiken osien suunnittelusta yhdessä asiakkaan kanssa ja niiden valmistuksesta asiakkaan piirustusten ja vaatimusten mukaisesti erilaisiin pintakäsittelyihin ja valmiiksi kokoonpantuihin osakokonaisuuksiin asti. Talon sisäinen kattava asiantuntemus helpottaa asiakkaiden palvelemista.

Työn laatu, pätevä henkilöstö ja halu auttaa ovat johtaneet pitkiin asiakassuhteisiin – kaikkein ensimmäinen asiakas luottaa vielä tänäkin päivänä, 40 vuotta myöhemmin, Ferromekin palveluihin. Tarkkakuuloisuus ja asiakkaiden toiveisiin mukautuminen on tärkeintä, toteavat niin isä kuin poika.

Nykypäivänä Ferromek on arvostettu ja luotettava yhteistyökumppani Suomessa. 40 vuoden hienon kehityksen ja kasvun jälkeen suunnitelmissa ei ole kuitenkaan hidastaa tahtia. Kaksikko on yhtä mieltä siitä, että rekrytoinnit, investoinnit suurempiin tiloihin ja koneisiin, joilla voidaan valmistaa yhä suurempia osia, sekä palveluvalikoiman kehittäminen ovat tae kilpailukykyisen toiminnan jatkumiselle.

– Nyt ei ole aika jarrutella vaan silloin pitää takoa, kun rauta on kuumaa.