Background image
Ajankohtaista
Pihaverstaasta Suomen vahvimmaksi – Ferromekin monipuoliset valmistus- ja CNC-koneistuspalvelut saavat kiitosta teollisuudelta
19.12.2024

Pihaverstaasta Suomen vahvimmaksi – Ferromekin monipuoliset valmistus- ja CNC-koneistuspalvelut saavat kiitosta teollisuudelta

Metallipajan toiminta alkoi vuonna 1981 pienessä mittakaavassa Bernhard Åkerlundin vanhempien maatilalla, kun vanha kanala muutettiin vastaperustetun yrityksen työpajaksi. Alihankintatoimeksiantojen lisääntyessä 1990-luvun alussa yritykselle avautui mahdollisuus laajentaa CNC-sorvaukseen, joka oli tuolloin harvinaisempaa Suomessa.

Yritys on siitä lähtien ollut Åkerlundin perheen omistuksessa. Bernhardin pojan, Kimin, opintojen päätyttyä perustettiin Ab Ferromek Oy, johon Kim liittyi osakkaaksi. Vuodesta 2017 lähtien hän on toiminut yrityksen toimitusjohtajana.

Toimiva konsepti – asiakkaat arvostavat monipuolisia koneistus- ja valmistuspalveluja

Ferromekin konsepti sisältää kaiken osien suunnittelusta yhdessä asiakkaan kanssa ja niiden valmistuksesta asiakkaan piirustusten ja vaatimusten mukaisesti erilaisiin pintakäsittelyihin, hitsauspalveluihin ja valmiiksi kokoonpantuihin osakokonaisuuksiin asti. Talon sisäinen kattava asiantuntemus helpottaa asiakkaiden palvelemista.

Työn laatu, pätevä henkilöstö ja halu auttaa ovat johtaneet pitkiin asiakassuhteisiin – kaikkein ensimmäinen asiakas luottaa vielä tänäkin päivänä, 40 vuotta myöhemmin, Ferromekin palveluihin. Tarkkakuuloisuus ja asiakkaiden toiveisiin mukautuminen on tärkeintä, toteavat niin isä kuin poika.

– Asiakkaamme voivat esimerkiksi itse vaikuttaa toimitusaikaan. Jos tiedämme, että kiire on kova, voimme toimittaa tavaran jopa 1–2 päivän sisällä monipuolisen materiaalivarastomme ansiosta.

Onnistunut kasvustrategia – ja itsepintaisuus – toivat Suomen Vahvimman -sertifikaatin

Vuosien varrella on tehty suuria investointeja, ja jatkuva parantaminen on osa jokapäiväistä toimintaa, jotta yritys voi jatkossakin tarjota kustannustehokkaita palveluja. Hyvänä todisteena siitä, että kova työ tuottaa tulosta, on Suomen Vahvimmat -sertifikaatti, joka yrityksellä on ollut vuodesta 2007 lähtien. Suomen Asiakastiedon myöntämä sertifikaatti on osoitus yrityksen hyvästä luottokelpoisuudesta ja taloudellisesta vakaudesta.

Yrityksen toiminta on ISO 9001 -sertifioitu vuodesta 2014 ja ympäristösertifioitu ISO 14001 -standardin mukaisesti vuodesta 2015 lähtien. Investoinnit laatuun ja toimitusvarmuuteen ovat edesauttaneet menestyksen saavuttamisessa, Kim selittää.

– Olemme tarkkoja laadusta ja mukaudumme joustavasti asiakkaiden toiveisiin tuotteiden ja toimitusaikojen suhteen. Tavoitteenamme on saada aina päivän työt valmiiksi ennen kotiinlähtöä.

Johtajuudella on tärkeä merkitys työntekijöiden tyytyväisyyden ja sitoutumisen ylläpitämisessä

Henkilöstö on olennainen osa liiketoimintaa, ja viimeisten 20 vuoden aikana yrityksen työntekijöiden lukumäärä on kasvanut tasaisesti kourallisesta noin 40 työntekijään. Hyvä johtajuus, huolellinen työhön perehdytys sekä selkeät työrutiinit ja menettelyohjeet ovat avain sitoutuneeseen ja uskolliseen henkilökuntaan. On tärkeää, että työntekijät ymmärtävät ja toimivat yrityksen arvojen ja asiakkaille annettujen lupausten mukaisesti, Kim korostaa.

– Kun henkilöstö voi hyvin, minäkin voin hyvin – ja sama pätee myös asiakastyytyväisyyteen. Työ on palkitsevaa silloin, kun meillä on hyvä tilauskanta, mikä tarkoittaa sitä, että asiakkaat luottavat meihin ja saavutamme asettamamme tavoitteet korkean laadun ja toimitusvarmuuden suhteen. Se ei aina ole helppoa, mutta tärkeintä on olla selkeät tavoitteet siitä, mitä halutaan saavuttaa.

Jatkuva kehitys on avain jatkuvaan menestykseen

Nykyään Ferromek on arvostettu ja luotettava yhteistyökumppani Suomen teollisuudessa. Viime vuosina yhtiö on myös onnistunut vakiinnuttamaan asemansa Ruotsin markkinoilla, missä se näkee kasvumahdollisuuksia. 40 vuoden hienon kehityksen ja kasvun jälkeen suunnitelmissa ei ole kuitenkaan hidastaa tahtia. Jatkuva panostus laatuun toiminnan kaikilla osa-alueilla, ymmärrys asiakkaiden tarpeista sekä palvelutarjonnan jatkuva kehittäminen mahdollistavat kilpailukykyisen toiminnan jatkossakin.