Ferromekin tuotteet tulevat silloin kun on luvattu
Antti Hahtokari toimii Kongsberg Maritime Finland Oy:n Sourcing Managerina. Hän on työskennellyt yrityksessä eri tehtävissä lähes 20 vuotta. Kokkolan tehtaan nykyinen toiminta on keskittynyt vesijettien valmistukseen.
Ferromek toimittaa Kongsbergille enimmäkseen pienempiä osia, mutta viime aikoina tuotteet ovat muuttuneet vaativimmiksi ja moniulotteisimmiksi. Vaikka yritysten välinen yhteistyö on kestänyt Ferromekin alkuajoista lähtien, tutuksi tullutta alihankkijaa kohdellaan samalla tavoin kuin muitakin.
—Olemme tehneet yhteistyötä pitkään ja vaadimme kaikilta alihankkijoiltamme priimaa lopputulosta. Ferromek täyttää laatuvaatimuksemme, jotka ovat tiukat. Sopimuksissamme alihankkijan kanssa edellytämme heiltä laatudokumenttien ja mittaraporttien toimittamista kriittisille tuotteille. Tämän lisäksi tuotteet kulkevat vielä oman laaduntarkastuksemme kautta, Hahtokari kertoo.
Palvelulle voi määrittää hinnan
Suomessa alihankkijoita pidetään pääsääntöisesti luotettavina, mutta toimitusajoissa pysyminen ei ole itsestäänselvyys. Kun ala käy kuumana ja tekijöistä on pulaa, toimitusajat voivat venyä. Siksi asiakas on valmis maksamaan luotettavuudesta, jos hän voi olla varma siitä, että tuote toimitetaan ajallaan. Odottelu ja viivästys maksaa aina, oli kyseessä sitten asiakas tai toimittaja.
Ferromek saa Hahtokarilta kehut nopeasta ja luotettavasta palvelusta, joka toimii lyhyelläkin varoitusajalla.
—Ferromekin vasteaika ja palvelu ovat omaa luokkaansa. Olemme saaneet yllättävätkin tilaukset hoidettua jopa päivän varoitusajalla. Tuotteet tulevat silloin kun on luvattu ja jos muutoksia tulee, niistä ilmoitetaan. Luotettavuus ja nopea toiminta ovat ehdottomasti parhaita juttuja Ferromekin toiminnassa.
Alihankkija, joka hahmottaa kokonaisuuden
Kongsbergin Kokkolan tehdas on pärjännyt hyvin kovassa kilpailussa. Hahtokari nimeää yrityksen menestystekijöiksi oikea-aikaiset strategiset siirrot sekä tuotekehityksessä että investoinneissa. Kaikista korkeimmalle hän nostaa kuitenkin henkilökunnan, joka on kuitenkin loppupeleissä se, joka vastaa tuotteista.
Samaa strategista silmää Hahtokari edellyttää myös alihankkijoilta, joilta vaaditaan hinta-, laatu- ja toimitusvarmuuskriteereiden lisäksi kykyä hahmottaa kokonaisuus sekä ymmärrys siitä, mitkä piirteet ovat tärkeitä eri tuotteissa. Laatu ei ole pelkkä konkreettinen tuote, vaan alihankkijan tuottama laatu on elementtejä asiakaspalvelusta, henkilökunnan osaamisesta ja kokonaisuuden hallinnasta.
—Olemme toimineet isoissa konserneissa, joissa on selkeät prosessit alihankkijoiden kilpailuttamiseen ja perehdyttämiseen. Kun alihankkija on hyväksytty Kongsbergin tuotteiden valmistajaksi, se kertoo laatutasosta ja palvelusta paljon. Tämä lienee yksi selkeä osoitus siitä, että Ferromekin tuottamaan laatuun ja palveluun voi luottaa.